Missa inget! Ange din e-postadress så håller vi dig uppdaterad.

Vill du inte ha fler nyheter och bloginlägg kan du alltid avprenumerera med ett knappklick

Nestidy artikelserie Nestidy tar tempen på bostadsmarknaden (del 2)

Välkommen tillbaka till andra delen i vår artikelserie om bostadsmarknaden. Vi satte oss ned med Per Johansson för att diskutera den rådande situationen. Vi pratar nutid, dåtid och framtid. Hur ska man tänka kring värdering, utgångspris och hur sätter man förväntningarna rätt för säljaren? Dessutom diskuterar vi hur man når ut med sin bostad och hur man marknadsför den bäst.

Har du inte läst första delen gör du det här

_______________________________

[]

Välkommen tillbaka Per

Tack!

Per, låt oss prata om värdering och utgångspris. Vi på Nestidy levererar initialt digitala värdeindikationer åt våra kunder och vi måste därför vara ödmjuka inför faktumet att de kan slå fel. Inte minst i dagsläget då marknaden rör sig snabbt neråt och statistiken hänger då inte alltid med. Visst, vi sätter en riktig värdering på de möten som mäklarna går på, men hur ser du på detta – hur ska man tänka kring värdering och utgångspris?

Oavsett marknadsläge så gäller det att pricka rätt. Det är farligt att gå för lågt för då kan potentiella köpare få panik och tänka: “Oj vad denna har gått upp. Jag ska nog vänta på något annat”. Går du å andra sidan ut för högt så kanske ingen budar istället. Det gäller verkligen att hitta det där gyllene mellanläget, så man får igång en potentiell budgivning och folk ser att det finns ett intresse för bostaden. Det är flera objekt det inte händer något på nu, men så fort det kommer in ett bud måste man agera så man inte går miste om den.

Ytterligare en fråga som handlar om taktik. Om det är ett överutbud av bostäder, som ett resultat av att folk avvaktat och det har byggts ganska mycket nytt, hur ska man differentiera sig?

Som jag nämnt tidigare gäller det verkligen att gå ut rätt i pris så att det händer saker. Ibland behöver man justera priset man går ut med för att matcha marknaden, jag har varit med om försäljningar där säljaren inte ville gå ned och helt plötsligt ligger man 5-10% för högt och då blir det svårt. Med facit i hand är det ju lätt att säga och sen ska ju bostaden presenteras på bästa sätt också.

För att sammanfatta då så i rådande marknad kanske man går ut lite lägre, snarare än att sätta ett högt prisankare

 

Vi satsar ju mycket på målgruppsinriktad marknadsföring i vår tjänst, även om vi har en dominant annonseringsplattform i Sverige så befinner sig folk i ökad grad på andra plattformar. Inte minst facebook och instagram. Hur ser du på en sådan typ av annonsering? I rådande marknad är det viktigare än någonsin att hitta rätt typ av köpare till bostäderna när det finns så mycket ute på marknaden.

Det är så klart mycket viktigt och klokt. Marknaden är ju också mer mogen för det än vad den varit för bara ett par år sedan. Mäklarbolaget som annonserar mycket i tidningarna gör det lika mycket för sin egen skull som för det aktuella objektet. Många köpare letar inte efter visningstider och objekt i lokaltidningen i samma utsträckning längre. Om 5-10 år så kommer det nog inte finnas några papperstidningar kvar, de blir ju bara tunnare och tunnare.

Om vi ska visionera lite, vi tror att branschen kommer att förändras ytterligare och bli mer digital, men ser du någon annan skiftning?

Ja, jag tror att ni är helt rätt ute med ert digitala tänk, både den tekniska aspekten men också annonseringen och marknadsföringen. Fler byråer kommer givetvis också gör detta i större utsträckning och satsa mer än vad de gjort tidigare. Branschen är dock svårrörlig och det tar tid att implementera nya idéer och hänga med. Att också låta säljaren för möjlighet att välja fler saker själv ser vi redan, men sättet man gör det på är inte optimalt och inte tillräckligt visionärt för att det ska få fäste. Alla kan förbättra sig och ni visar vägen. Den yngre generationen vill påverka, vill vara delaktig och vill känna att de insatser som görs spelar roll och ger resultat. Precis det som vi var inne på i början, kunderna är mer pålästa och man har bättre koll själva.

Med det sagt så kommer det alltid finnas personer som bara vill lämna nycklarna till mäklaren och lämna det där, och det får man också ha respekt för givetvis!

 

“Ni är helt rätt ute med ert digitala tänk, både den tekniska aspekten men också annonseringen och marknadsföringen.”

 

Mäklaryrket i stort, kommer det finnas kvar tror du? Eller kommer det se annorlunda ut?

Ja, det är jag övertygad om. Mäklaren är ändå en trygghet och vi är ju den oberoende parten mellan köpare och säljare i en bostadsaffär. Yrket kommer att finnas länge. I framtiden kanske man bara ses vid själva kontrakten och visningarna ser annorlunda ut. Man kanske visar själv eller har visningarna digitalt, som möjliggörs med all teknik som nu finns att tillgå. Teknik kommer gör att man kan röra sig mer fritt och det kanske blir färre på visningarna, men de som kommer är verkligen intresserade.

Jag tror också att områdesinformation som blir mer integrerad i själva mäklartjänsten. Oftast har man koll i det området man ska flytta till, men vi blir mer och mer globala och folk vill ha ännu bättre uppfattning om var man ska flytta till så det behovet finns också.

Som inflyttad till Stockholm i detta exempel, så undrar man alltid: var vill jag bo? Man har inte koll på alla områden, man har koll där man råkar hamna och då bor man gärna kvar där. För egen del skulle jag vara väldigt hjälpt av i köparrollen om det hade funnits mer stöd digitalt och kunna matcha mig mot områden jag skulle kunna trivas i. På sikt vill vi på nestidy ha ett matchmakingsystem för detta med parametrar som; budget, intressen, dagis, förskolor, ålder och kunna få föreslagna områden, kvarter eller större områden. Folk blir mer “lata” och allt som kan underlätta för folk kommer hjälpa.

En annan fråga då, hur ser du på spekulantregister?

Det kan absolut vara bra i vissa fall! Jag råder alltid mina kunder att gå ut på öppna marknaden ändå. Det är inte alla som vill ligga i ett spekulantregister och då kan man missa spekulanter. Det känns ibland som ett införsäljningsknep, men vissa säljare vill kanske gå lite under radarn för att få känslan av ett mer exklusivt objekt och då kan det fungera fint. Sen kan man alltid kontakta spekulantregistret för en förhandsvisning och då kan det också ge effekt, men jag skulle aldrig utesluta den öppna marknaden för någon.

Hur ser du på det “stora” mäklarbolaget kontra det “lilla” mäklarbolaget? Vi på nestidy samarbetar uteslutande med mindre, oberoende mäklarbyrårer. Vad är fördelarna och nackdelarna med respektive?

Först skulle jag säga att nästan alla mäklare jag träffat under mina år, oavsett var de jobbar är duktiga, ambitiösa och är stolta över sin profession. Sen så uppfattar jag det som att på de större byråerna så gör mäklarna mindre arbete och tar istället hjälp av assistenter och administratörer. Då inbillar jag mig att man också har mindre koll på själva affären, på mindre bolag gör man lite mer och har bättre inblick. Sen finns det givetvis mindre bolag som har mäklarassistenter. Vissa känner ju trygghet med de större, som säljer mer och så är det ute i hela landet också medan det i Stockholm finns fler “nischade” mäklarbyråer som mäklar mycket i just en stadsdel eller område. Vissa säljare vill ha stora, andra vill ha mindre.

 

“Nästan alla mäklare jag träffat under mina år, oavsett var de jobbar är duktiga, ambitiösa och är stolta över sin profession.”

 

Det där är intressant, vi ser ju oss själva lite som “mäklarassistenter” där vi hjälper mäklarna med faktainsamlig, förberedelse, första kundkontakt (i vissa fall), kontakt med BRF, energideklaration och allt därtill. Så att mäklaren kan fokusera på visning, eventuell budgivning och kontraktskrivning.

Ja, för säljaren så spelar det kanske mindre roll vem som gör vad, bara det går rätt till och att alla som är aktiva i försäljningen gör det som de är bäst på. Jag har hört vissa exempel där man har intagsmäklare, en “riktig” mäklare, en stylist, en mäklarassistent och andra administratörer som har kontakt med själva kunden och då kan det kanske bli förvirrande för vissa. Folk vill ändå ha “sin mäklare” som sin huvudkontakt.

Exakt så, det är ju så på nestidy. Den mäklare man väljer har huvudansvar för affären, precis som på vilket annat mäklarbolag som helst. Men vi hjälper till att förbereda bostaden, vi sköter marknadsföringen och vissa delar i försäljningen. Genom att ta bort saker som känns onödiga så kan vi istället addera andra värden i försäljningen. Vi visar realtidsdata på trafiken, hur marknadsföringen går, vi benchmarkar mot liknande försäljningar i området. Vi är transparenta med det och vi vill visa hur vi presterar. Det kan givetvis ge negativ effekt om vi inte lyckas leverera efter förväntningarna, men vi vet att våra kunder efterfrågar just detta.

 

Vi vill blicka framåt, men också mot andra branscher för att se hur de löst vissa problem. Det finns otaliga exempel där man effektiviserat och tagit bort dyra mellanhänder för att leverera en mer skräddarsydd upplevelse för kunden och individen.

Det tror jag både mäklare och säljare är intresserad av. Ju mer data, desto mer indikationer att agera på får vi. Om folk slutar klicka på annonsen, ja då ska vi ta bort den och försöker igen senare. Om man inte riktigt når ut med bostaden, då behövs andra åtgärder för att maximera möjligheterna att hitta rätt köpare. All information och data som finns tillgänglig i försäljningen är värdefull!

Ja det är vi övertygade om. Tack så mycket för att du tog dig tid, Per!

Tack själva, det var en kul och intressant diskussion.

_______________________________

Det var allt för del 2 i denna artikelserie. Vi tackar Per för pratstunden och ni som tagit er tid och läsa. Hoppas att ni funnit serien lärorik och att ni fått nya insikter i mäklaryrket och bostadsmarknaden.

Om du inte redan har ett konto hos oss, värdera er bostad, skapa konto och följ värdeutvecklingen. Kontot är givetvis gratis och du får en digital värdering på ca 1 minut och ni gör den här. Om ni beslutat er för att sälja bokar ni möte med någon av våra duktiga mäklare och klaffar det så får ni välja fotograf, stylist och sedan är ni igång med er försäljning.

På återseende /Teamet på nestidy