Missa inget! Ange din e-postadress så håller vi dig uppdaterad.

Vill du inte ha fler nyheter och bloginlägg kan du alltid avprenumerera med ett knappklick

Nestidy utvecklar framtidens mäklartjänster i Azure

Digitaliseringen revolutionerar bransch efter bransch, men i mäklarbranschen finns det fortfarande mycket att göra. Med nytt tänk och smart teknik sätter Nestidy den nya generationens bostadssäljare i förarsätet.

Nestidy föddes ur en fråga: varför utnyttjar inte de traditionella mäklarbolagen de tekniska möjligheter som finns för att maximera försäljningen? Två år senare har en ny typ av digital plattform för att sälja bostäder vuxit fram.

– På Nestidy kan säljaren skräddarsy sin försäljning genom att välja mäklare, fotograf, hemstylist och utforma marknadsföringskampanjen. Vi vill att kunden ska lägga pengar på rätt saker. Mäklararvodet hos oss är till exempel 30-50 procent lägre än hos traditionella mäklare. Det gör att man kan lägga mer pengar på exempelvis styling eller annonsering i sociala medier, säger Markus Koskinen som är medgrundare och CTO på Nestidy, och fortsätter:

– Trenden som vi har observerat är att människor, framförallt den yngre generationen, är vana vid att själva ta kontrollen och inte bara luta sig tillbaka och hoppas på det bästa. De förväntar sig också transparens i processen och att allt är digitalt och sker direkt, säger han.

Riktad annonsering i sociala medier ger fler kvalificerade besökare

Analys av besökarnas data och marknadsföring av säljarens bostad är något som Nestidy jobbar extra hårt med.

– Vi finns förstås på Hemnet, men vi ser inte tidningar som lika viktiga längre, utan har helt gått över till sociala medier. Genom att rikta annonseringen till rätt målgrupp för rätt bostad får vi fler kvalificerade besökare, säger Markus Koskinen.

Nestidy gick tidigt med i Microsofts teknikprogram BizSpark för nystartade bolag. Medlemsskapet ger Nestidy tillgång till Microsofts Azure-plattform och bolaget får tillgång till mängder av kraftfulla molnbaserade tjänster utan att behöva oroa sig för skenande kostnader.

– Azure är själva kärnan i allt vi gör, säger Markus Koskinen. Vår utvecklingsprocess och all infrastruktur är baserad på Azure. Det är en enorm möjliggörare för oss. Vi ser även att vi får en ökad trovärdighet mot partners och investerare i och med BizSpark-medlemskapet.

Läs hela intervjun på blogs.business.microsoft.com